Hoe geraakt jouw website Bovenaan in Google?

Tom Hofman, zaakvoerder van 7211 BV, is Google Partner en SEO specialist.

Tom helpt je graag om je website bovenaan in Google te krijgen.

Zelf bovenaan geraken

SEA en SEO zijn de 2 oplossingen die ervoor zorgen dat uw website kan scoren in de zoekmachines.

Voor het SEA gedeelte (gebruik van Google Ads of Adwords = advertenties) schakelt u best een specialist in zoals 7211. Meer info over SEA lees je onderaan deze pagina.

7211 werkt graag voor kleinere bedrijven en zelfstandigen, die liefst hun budget onder controle houden.

Op deze site deel ik graag de tips & tricks voor SEO die je kan gebruiken om jouw site vanboven in Google te krijgen.

Misschien heb je al gehoord van Hummingbird, Panda, Pinguin... het zijn de namen van enkele van Google 's algoritmes die bepalen waar webpagina's in de ranking komen.

Aan hoe meer van de voorwaarden jouw website voldoet, hoe hoger bovenaan in Google je zal staan. Maar er zijn tussen de 200 en 300 voorwaarden, en niemand kent ze allemaal. Dus hoe moet je er dan aan beginnen?

SEO verbeteren

 

Aan je SEO bouwen en blijven onderhouden

Er zijn heel veel aandachtspunten waarop je kan letten om de SEO van je website te verbeteren.

Voor sommige items is het voldoende ze 1 keer in orde te maken.

Andere delen zal je wellicht moeten onderhouden om te blijven scoren.

Bedrijven zoals 7211 BV bieden hun bedrijfsklanten zelfs een oplossing om het te onderhouden SEO-gedeelte maandelijks voor zich te nemen.

 

Vanaf de eerste keer juist zetten:

Volgende zaken regel je best vanaf de eerste dag dat je website online staat, alhoewel het reviseren ervan geen overbodige luxe is.

  • je meta-data zoals title tag, description tag en keywords zet je best meteen goed
  • een sitemap voorzien is vanzelfsprekend, maar een xml sitemap is een goede extra
  • zorg dat je trefwoorden duidelijk te vinden zijn om de betrokken pagina('s)
  • als je wil dat men je contacteert, maak dan zeker duidelijk hoe (en waar)
  • zorg voor inkomende links en aanmelding van je site bij Google
  • link zeker naar je sociale media kanalen als je die hebt

 

Wat je zeker moet / mag onderhouden:

Een aantal zaken moeten goed onderhouden worden, om niet "weg te zakken" in de resultaten.

  • je xml-sitemap geeft aan om de hoeveel tijd de crawlers moeten terugkomen. Pas ze dus zeker tijdig aan
  • update je sitemap ook wanneer het nodig is
  • een update op je (voor-)pagina zorgt dat je site een actieve status houdt
  • gebruik Google Analytics om te zien waar bezoekers je site verlaten of welke weg ze volgen
  • update je keywords en onderzoek welke mogelijkheden nog goed voor je zijn
  • blijf inkomende links verzorgen om je site goed te laten vinden

 

Welke zoekwoorden gebruiken?

Een extra handige truuk voor je keyword-gebruik, is nakijken of de woorden die je wil gebruiken, ook effectief gebruikt worden tijdens zoekopdrachten in Google. Zo kan je enerzijds trefwoorden ingeven in de zoekbalk van Google en kijken of ze aangevuld worden, en welke alternatieven worden gegeven.

Je kan natuurlijk ook op zoek gaan via de zoekwoordanalyse van Google Ads en daar bekijken hoeveel opdrachten maandelijks worden ingegeven voor jouw keywords.

In beide gevallen kunnen de zoekwoorden ervoor zorgen dat je de juiste termen gebruikt op je website, wat zowel je SEA als je SEO ten goede komt.

 

Wat met die XML sitemap?

Deze dient niet voor de menselijke bezoeker maar is eigenlijk gemaakt voor de crawlers (robots)

Behalve een link naar de verschillende websites, geeft deze extra info aan de zoekmachines zoals bijvoorbeeld  om de hoeveel tijd de robots best eens komen kijken of er wijzigingen zijn, wanneer de laatste wijziging was, enz...

Dus naast een sitemap(.html) heeft u dus best ook een sitemap.xml

U kan controleren of uw website er eentje heeft door www.naamvanuwwebsite.be/sitemap.xml in te geven in de zoekbalk. Voor deze website is dat dus https://www.bovenaan-in-google.be/sitemap.xml 

Over beide sitemaps beschikken, zal u in ieder geval helpen.

 

En hoe zit het met snelheid?

Een niet onbelangrijke factor voor je SEO is de laad-snelheid van je pagina, zowel voor mobiel als voor desktop. Op de Google pagina "pagespeed insights" kan je bekijken hoe jouw website scoort op desktop en op mobiel. De 'score' staat op 100 waarbij 50/100 het absolute minimum is. Tussen 51 en 89 op 100 krijg je een heel overzicht van te verbeteren punten om de laadsnelheid te verbeteren. Tussen 90 en 100 sta je volledig in het groen en mag je dus ook rekenen op een goeie scoren van Google. 

Onze website www.bovenaan-in-google.be krijgt bijvoorbeeld 97/100 op desktop en 99/100 voor mobiel. En natuurlijk helpt dit om je website te laten scoren.

Hou dus zeker rekening met zoveel mogelijk aspecten die de snelheid van je site ten goede komen. Niet enkel voor bezoekers die niet graag lang wachten tot een pagina is ingeladen, maar eveneens voor de crawlers, die vlotter door je site kunnen gaan.

 

 

Hoelang duurt het voor je website scoort?

Timing is natuurlijk een vraag waar iedereen mee bezig is? Ik wil mijn website boven in Google krijgen... wanneer staat deze daar?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van heel wat factoren. Want met SEA (Google Ads - de betalende advertenties) staat je website instant bovenaan. Van zodra je account geactiveerd is en je advertenties geverifieerd, kan je meteen op de allerhoogste plaats in de zoekresultaten staan.

Om bovenaan in de organische (lees: gratis) resultaten te geraken, gaat er heel wat meer tijd over. En die hangt dan ook nog eens af van heel veel factoren.

  • is je website reeds aangemeld bij Google?
  • kunnen de crawlers je site eenvoudig vinden (bv door inkomende links)?
  • zijn je sitemaps goed vindbaar?
  • is je site-inhoud wat Google verwacht van een goede site?
  • Wat doet de concurrentie?

Wanneer je een nieuwe site wil aanmelden, kan het enkele weken duren voor deze zijn opgang in de resultaten begint te maken.

Als je wil zien of deze opgenomen is in Google, kan je gewoon je webadres als "www.mijnwebadres.be" ingeven in de zoekbalk van Google.

Zo kan je meteen zien of je website reeds in de resultaten is opgenomen.

 

Aanpassingen aan je website worden over het algemeen veel sneller zichtbaar in de resultaten (positie van je site)

Maar ook hier spelen als de factoren een belangrijke rol.

 

 

Staat mijn website automatisch in de resultaten?

Een nieuwe website moet opgenomen worden in de zoekresultaten. Daarom kan je deze best aanmelden bij Google.

Dat kan je doen via deze link: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html

Wanneer de inhoud opgenomen is door de crawlers, zal deze in de resultaten verschijnen.

Dit kan je testen door in de Google zoekbalk je website in te geven tussen aanhalingstekens

Bijvoorbeeld "www.bovenaan-in-google.be" in de zoekbalk typen

Dan gaat de webdirectory zoeken naar het webadres.

 

 

Tools om te gebruiken?

Google biedt een heel aantal tools die je kan gebruiken om je te helpen een goede website te bouwen.

Google Analytics is wellicht de meest interessante tool, omdat je daarmee alles kan 'meten'.

Analytics is gratis, en geeft je info over het bezoekgedrag op je website.

Je zal kunnen zien hoeveel mensen je website bezoeken, wanneer ze langskomen, welke pagina's het meest populair zijn, maar bijvoorbeeld ook waar ze afhaken of je website verlaten.

Maak zeker gebruik van de gratis Google tools!

 

Tom Hofman van 7211 BVBA is al jaren zo'n Google Partner en heeft een eigen aparte missie binnen het Google-landschap:

Tom richt zich vooral op de 'kleinere' klanten, zelfstandigen en kleinere bedrijven die met eerder bescheiden budget willen scoren in Google.

Deze bedrijven krijgen de kans om Google Ads uit te proberen, en mocht het niets voor hen zijn, kunnen ze er zonder extra kosten uitstappen.

Wel een zeer belangrijke opmerking: Tom kan enkel helpen voor een onderwerp dat hij nog niet voor iemand anders in de gewenste regio beheert.

Wil je meer weten over de mogelijkheden die hij kan betekenen voor de "K van KMO"? Surf dan even naar 7211.be/SEA

 

 

We breiden deze site constant uit met nieuwe info en tips om je SEO te verbeteren. Onderaan de pagina vind je ook steeds (nieuwe) links naar onderwerpen die best een extra woordje uitleg meegeven. En mocht je zelf geen tijd hebben om je SEO aan te pakken en/of te onderhouden, mag je als bedrijf natuurlijk steeds contact opnemen met tom@7211.be om te helpen in het pad om bovenaan in Google te geraken.

De Google-score van je website verbeteren

Er zijn heel veel zaken die je kunnen helpen om beter te scoren, zoals metatags, blogs, social media, https in plaats van http, propere URL's, snelheid, mobiele beschikbaarheid, enz...

Via deze links kom je meer te weten over enkele zeer belangrijke score -mogelijkheden:

          INHOUD             TREFWOORDEN             LINKS             SITEMAPS             FOTO'S

         LONGTAIL KEYWORDS        LAZY LOADING           SOCIAL MEDIA